November 2024
- Naboinfo nr. 01. Oppstart av arbeidet med bygging av 62 nye leiligheter i Ankersgate 12 og 14.
Oktober 2024
- Melding om stenging av vannet 12.10 , fornyelse av nett og TV-avtalen, sjekk etter strømbrudd
Juni 2024
- Beising av panelte balkongvegger. Frist 20.august 2024.
- Installasjon av vannbehandlingsanlegg i blokk 10. Oppstart 5.august 2024.
- Nyhetsbrev med info om lading av elektriske biler fra vanlig stikkontakt, økt kommunal avgift for vann og avløp, Vannbehandlingsanlegg, Sommerfesten 2024 og noen tips og anbefalinger.
April 2024
- Protokoll fra årsmøte i St. Hanshagen Boligsameie 15.04.2024.
April 2023
- Protokoll fra årsmøte i St. Hanshagen Boligsameie 24.04.2023.
Januar 2023
- Nyhetsbrev med ønske om godt nyttår, info om snøbrøyting og færre parkeringsplasser for de med bil nr 2, litt oppsumering etter avlesning av vann og varme og interne HMS
November 2022
- Nyhetsbrev med info om økte kommunale avgifter, klukking fra kjøkkenvask, skjeggkre, brannalarmer og litt om høst og kjøligere dager.
August 2022
- Nyhetsbrev med info om sommerfest, frivillig innsats, ledig plass i sykkelbod og klukking fra kjøkkenvask
Mai 2022
Oktober 2021
- Nyhetsbrev med info om kommende brannøvelse, bytte av batterier i termostatene, bytte av filter, tips ved koking og steking, vedlikehold av dører og balkongdør, samt mulig økt kostnad på fjernvarme.
Juli 2021
- Nyhetsbrev med info om sommerfesten, veiledning til renhold av dusjsluk og litt om brannvarsling.
Juni 2021
- Protokoll fra digitalt årsmøte i St. Hanshagen Boligsameie 28.05.2021.
April 2021
- Nyhetsbrev med info om og dato for årsmøte 2021, ny prismodell for lading av el-bil, løpende vedlikehold og regler for bruk av grill.
Februar 2021
- Nyhertsbrev med info om brannvarsling, kampanjetilbud på ladestasjon til el-bil og tips om forbruk av vann og varme, dusjbatterier og avfallshåndtering. Vedlagt Nyhetsbrevet en revidert braninstruks.
Desember 2020
- Skjema for avlesning av vann og varme. Klikk her for info. Fyll ut, last ned og send til epost@st.hanshagen.no
- Skjema for egenkontroll av sikkerhet i egen leilighet. Fyll ut, last ned og send til epost@st.hanshagen.no
September 2020
- Nyhetsbrev med glimt fra sommerfesten, ny praksis ved brannvarsling, byggegjerde ved utgravd tomt, info om innglassing, klukking fra rør, parkering, praksis når nye beboere flytter inn og spør først
Juni 2020
- Nyhetsbrev med fokus på solskjerming, ladestasjon for el-bil og innglassing av balkonger, egnkontroller, container for glass og metallemballasje, og sommerfest i sameiet onsdag 5. august.
- Protokoll fra digitalt årsmøte i St. Hanshagen Boligsameie 18.06.2020.
Mai 2020
- Mail om digitalt årsmøte og frist for å melde inn saker med vedlegg om hvordan komme i gang med "Min side" på Ringbo.no.
- Nyhetsbrev med følgende overskrifter: Videreføring av smitteforebyggende tiltak, mulighet for digitalt årsmøte, status rivning av Ankersgate 12, justering av punkt 2 i parkeringsreglene og bruk av grill på balkonger og terrasser
Mars 2020
- Nyhetsbrev med fokus på tiltak og anbefalinger for å forebyggede korona-smitte.
Februar 2020
- Det er opprettet en privat Facebook-gruppe for St.Hanshagen Boligsameie. Gruppen er ment å være et åpent forum for sameiets eiere og beboere hvor man poster informasjon og spørsmål som er av felles interesse. Bli gjerne medlem!
- Tilbakemelding fra AF Decom AS på spørsmål og kommentarer til nabovarsel om rivning av Ankersgate.
- Ref. nabovarsel fra januar. Tronrud Eiendom melder følgende:
- AF Decom AS er kontrahert til å utføre rivningsarbeidene av Ankersgate 12.
- Det antas at rivningsarbeidene vil starte i løpet av den neste måneden.
- Det antas at rivningsarbeidene vil pågå i 8-9 uker fra arbeidene starter opp
- Heimevernet skal fra 11.-16. februar ha aktivitet i og ved de gamle lokalene etter Ringerikes Blad i Ankersgate. Klikk her for detaljer.
- Nyhetsbrev med følgende hovepunkter: Gjestelader for elbil, surkling/klukking i rør og vasker, stengeventiler, nabovarsel, maling av trappeoppgang i 10'er blokka, dato for årsmøte 2020
Januar 2020
- Nabovarsel. Sameiet har fått beskjed om at Tronrud Eiendom AS vil starte rivingen av bygninger i Ankersgate 12 så snart som mulig. Bygningen som skal rives har tidligere blitt benyttet til kontorlokaler av blant annet Ringerikes Blad. Klikk her for detaljer. Planen er på sikt å vurderer muligheten for å bygge boliger på eiendommen, men man er på et tidlig stadium i prosessen og har foreløpig ikke noen konkrete skisser.
November 2019
- Nyhetsbrev med følgende hovedpunkter: Snøbrøyting og parkering av biler ut mot jernbanen, og egenkontroll av vanninntak for mulig vannlekkasje.
- Ladeanlegg for el-biler, status 22.nov: Leveransen av 4G-router er noe forsinket, men planen er nå å få ladeanlegget i drift i løpet av uke 48. Deretter vil gjestelader + LED lys på utvendige ladestolper bli montert.
- Ladeanlegg for el-biler, status 8.nov: BlueTec har satt av 20. og 21. november til igangkjøring og ferdigstillelse av anlegget. Etter det vil ladeanlegget være klart til bruk.
- Ladeanlegg for el-biler, status 1.nov: Installasjon av ladeanlegg for elbiler i St. Hanshagen boligsameie nærmer seg ferdigstillelse. Alle som har bil kan derfor kjøre bilen inn i garasjene igjen. De som har bestilt egen ladestasjon må imidlertid fra mandag morgen gjøre plass mellom vegg og bil for tilkoblingsarbeid. Montering i el-tavlene vil fortsette ut neste uke uten at bilene må kjøres ut på nytt.
Oktober 2019
- Ladeanlegg for el-biler, status 24.okt: Revidert plan er som følger:Garasjene (i utvendig rekke) må være åpne og ryddet ved bakvegg fra morgenen mandag 28.10 til og med onsdag 30.10.Parkeringskjellere må være tømt for biler fra morgenen onsdag 30.10 til og med fredag 1.11.Utvendige ladestolper skal kables og monteres mandag 4.11 til og med onsdag 6.11. Biler må parkeres utenfor arbeidsområdet.Montering i el-tavlene i kjeller er planlagt å foregå fra tirsdag 5.11 til og med torsdag 7.11.
- Ladeanlegg for el-biler, status 18.okt: Prosjektplan. I denne omgang gjelder planen spesielt alle med biler og boder i utvendig garasjerekke.
- Ladeanlegg for el-biler, status 11.okt: Fredag 10.10 ble det gravd grøfter mellom blokk 10, utvendig garasjerekke og utvendige parkeringsplasser. I grøftene skal det legges kabler til ladestasjoner for el-biler. Arbeidet ble utført av sameiets vaktmestere. Selve installasjonsarbeidet vil i følge leverandøren BlueTec AS vare i ca. 2 uker med oppstart fra mandag 21.oktober. Mer detaljert prosjektplan kommer i løpet av neste uke.
September 2019
- Nyhetsbrev med følgende hovedpunkter: Påmindelse om bestilling av ladestasjon for elbil, sykkelplassering, avfalshåndtering og kommende beholder for glass og metall, status brannøvelsen og glimt fra sommerfesten.
August 2019
- Bestillingsskjema av ladestasjon Schneider EVlink 32A
- Ladeanlegg for elbiler installeres i løpet av høsten. Frist for bestilling av ladestasjon til egen garasje/parkeringsplass er fredag 20.09.2019. Les mer.
- Det vil bli avholdt brannøvelse i St.Hanshagen Boligsameie litt sent på ettermiddagen torsdag 5.september. Les mer.
Juni 2019
- Nyhetsbrev med følgende hovepunkter: Oppgradering av bredbånd og TV-tilbudet, Valg av løsning og leverandør for elbil-lading, Revisjon av branninstruksen og Sommerfest i sameiet 16. august.
April 2019
- Protokoll fra årsmøte i St. Hanshagen Boligsameie 24.04.2019.
Mars 2019
- Dato for årsmøte 2019. Ordinært årsmøte avholdes onsdag 24. april fra kl.18:00 på Scanic Hotel Hønefoss. Alle seksjonseierne har rett til å delta på årsmøtet med tale- og stemmerett. Leietakere har også anledning til å være tilstede og kan uttale seg, men har ikke stemmerett. Sakslisten settes opp i henhold til vedtektene. Andre saker som ønskes behandles må sendes styret innen 1. april.
- Gjesteparkering. Som beboer har du ikke anledning til å parkere på gjesteparkeringsplassene i sameiet. Dette gjelder gjesteplasser etablert på den vestvendte kortsiden av det røde murstensbygget, og på parkeringsplassene på venstre side av utvendig garasjerekke. Se fullstendige parkeringsregler under menypunktet "Regler og vedtekter".
- Oppganger og fellesareal. Det er trivelig når det holdes pent og ryddig i trappoppganger og fellesarealer. Trappeoppgangene fungerer også som rømningsveier ved en eventuell evakuering grunnet brann etc. Rømningsveier skal som kjent være åpne. Det er ikke lovlig å oppbevare gjenstander som hindrer fremkommeligheten. Vi oppfordrer derfor alle til å ha sko og andre løse «rekvisitter» innenfor døra. Da blir det også enklere for vaskebyrået.
- Branninstruks. Som beboer har vi plikt til å gjøre oss kjent med rømningsveier og nødutganger, plassering av brannmelder, brannutstyr og hvordan det virker. Instruksen er også tilgjengelig under menypunktet "Regler og vedtekter" sammen med en oversikt over tilgjengelig brannvernutstyr. Det er kanskje også på tide å sjekke håndslukkeren i leiligheten. Snu i så fall håndslukkeren på hodet, hør at pulveret risler, sjekk at dyse ikke er tilstoppet og sjekk at manometer er på grønn. Et tips for å unngå forhåndsvarsling av brann, når det kokkeleres kraftig på platetoppen eller når stekeovnsdøra åpnes etter baking og steking, er å sette på vifte over komfyr samtidig som balkongdør står på gløtt.
- Altibox. Styret er i dialog med Fiber1 om en mulig oppgradering av nett- og TV-løsningen fra Altibox i sameiet. Ny teknologi åpner for utvidet funksjonalitet og større valgfrihet. Mer info senere.
- Vedlikehold av utvendige garasjeporter. Garasjeeier må gjennomføre rutinemessig kontroll to ganger pr. år for å avdekke behov for vedlikehold av garasjeportene. En vedlikeholdsveiledning er tilgjengelig under menypunktet "Nyttig informasjon".
- Ringbo. Styret har hatt god nytte av den kompetansen Ringbo innehar som sameiets forretningsfører. Trolig vil også den enkelte beboer finne både fordeler og nyttig informasjon med et medlemskap der.
- Skismørestativ. Vinteren er på hell, men fortsatt er det fine forhold mange steder. I smøreboden er det satt inn et flunkende nytt skismørestativ til fri benyttelse. God tur!
November 2018
- Protokoll fra det ekstraordinære årsmøte i sameie 07.11.18.
- Det kan være lurt å sjekke noen av flisene på badet for sprekker, da spesielt på veggen inn mot naboen, slik det ble nevnt i etterkant av årsmøte. Disse sprekkene vil trolig finnes på en av fliserekkene nederst mot gulvet og er til nå oppdaget i et par leiligheter i 10’er blokka, trolig som følge av at bygningen har «satt seg» noe. Sprekkene kan være vanskelige å se, men bruk fingeren eller neglen for å lete. Oppdages dette må den enkelte selv sende en klage til Tronrud v/Randi Nerdrum, randi@tronrudeiendom.no
- Gunn M Johannessen fra HRA holdt et nyttig innlegg i etterkant av det ekstraordinære årsmøte 07.11.18 om kildesortering og avfallshåndtering. Se noen av illustrasjonene fra presentasjonen hennes. Legg bl.a. merke til at julepapir som regel er av dårlig papirkvalitet og er derfor restavfall. Alle tekstiler skal gjenvinnes og leveres (rene) i bokser fra f.eks. UFF og Fretex. I tillegg skal sammensatte produkter av plast + metall, som f.eks. kaffeposer og potetgullposer, sorteres som restavfall. Utplassering av egen kontainer for glass og metall vil bli påbegynt høsten neste år. Vi anbefaler også nettsiden www.hra.no.
- Ekstraordinært årsmøte
Vi minner om det ekstraordinært årsmøte i St. Hanshagen boligsameie onsdag 7. november kl.18:00 i Arnemannsveien 3 (Tronrud Eiendom AS sine lokaler) hvor hovedsaken er knyttet til revisjon av sameiets vedtekter som følge av ny eierseksjonslov av 01.01.18. Har du ikke mottatt sakspapirer så ta kontakt med styreleder. Leietakere har også anledning til å være tilstede og kan uttale seg, men har ikke stemmerett. - I etterkant av det ekstraordinære årsmøte vil Hadeland og Ringerike avfallsselskap (HRA) gi tips og råd om kildesortering og avfallshåndtering.
- Vaktmesterteam
Styret har utnevnt et internt vaktmesterteam for oppfølging og ettersyn av fellesområder og anlegg, samt HMS- og brannvernoppgaver i sameiet. I 8’er blokka er dette Jens Råstad og Per Hassve. I 10’er blokka er det Asbjørn Gomnes med Øyvind Smith som teamkoordinator. - Oppganger og fellesareal
Det er hyggelig å komme inn i trappoppganger og fellesarealer når det holdes pent og ryddig. Litt pynt foran inngangsdøra er fint, kanskje spesielt nå ved juletider, men unngå bruk av levende lys. Rømningsveier må imidlertid være åpne. Sko og andre «rekvisitter» bør derfor holdes innenfor døra. Da blir det også enklere for vaskebyrået.
Ellers fint om det ikke settes gjenstander i teknisk område i garasjekjeller (ved plass 104 og 401). Begge sider av heissjakt er avsatt for å komme til teknisk utstyr som vifter og elskap. - Lading av elbil
I garasjeanleggene er det montert stikkontakter for uttak av strøm til hver parkeringsplass, men det er ikke tillatt å bruke disse til ladning av elbil. Det er spesielle krav som stilles når elbiler skal lades, og dagens elektriske opplegg i garasjeanleggene tilfredsstiller ikke dette. I tillegg vil bruk av strøm belastes fellesskapet og må dermed trekkes av felleskostnadene.
Styret arbeider imidlertid med ladeløsninger for elbil hvor ambisjonen er å legge fram forslag til løsning, finansiering og drift av dette i det ordinære årsmøte til våren. - Bytte av filter
Alle bør skifte filter i ventilasjonsanlegget minst en gang i året. Har du ikke hatt anledning til å bytte filter ennå så vil det være lurt å gjøre det nå. - Avløp og kloakk
Avløpsrør fra etasjene er koblet sammen og ender i et felles avløpsrør i kjeller. Om dette blir tett vil beboer i 1.etg. være de første som oppdager det når kloakken slår tilbake. Vi har hatt et tilfelle denne uken hvor rørlegger og Septikservice måtte trå til. Disse folkene minnet oss på at det i toalettene ikke skal ned annet enn det som naturlig hører til der. Resirkulert og annen type papir bør også unngås da dette inneholder en del lim og oppløses dårligere i vann.
Oktober 2018
- Det er satt opp brøytestikker langs gangveiene og ellers på feltet med tanke snøbrøyting til vinteren. Disse må naturlig nok ikke fjernes eller på annen måte ødelegges.
- Sameiets gang- og sykkelveier vil bli asfaltert i løpet av måneden.
- Det innkalles til ekstrarordinært årsmøte onsdag 7. november 2018 kl. 18:00 i Sliperiet i Arnemannsveien 3 (A3-bygget til Tronrud Eiendom AS).
På sakslisten står bl.a. forslag til reviderte vedtekter for sameiet tilpasset ny eierseksjonslov. Agenda med tilhørende sakspapirer sendes alle sameiere senest 29.oktober.
September 2018
- Det åpnes for bruk av screens til sol- og vindskjerming. Les justerte retningslinjer her.
August 2018
- 12 sameiere har bestilt innglassing av sin balkong/terrasse. Arbeidet med montering starter uke 35. Det må påregnes 2-3 arbeidsdager pr leilighet. Leverandøren stiller med 2 monteringslag fra uke 36.
- Sameiets sensommertreff for små og store beboere går av stabelen onsdag 22. august fra kl 17:00. Vel møtt!
Juli 2018
- I forbindelse med innføring av nye personvernregler, kjent som GDPR, har styret utarbeidet en personvernerklæring for sameiet.
Juni 2018
- Fellesskapsdag/sommertreff ute på fellesarealet er utsatt til medio august.
- Byggesøknaden om innglassing av balkonger er godkjent av Ringerike kommune. Det betyr at alle som ønsker nå kan bestille innglassing av egen balkong. Frist for første runde er 1.7.2018. Klikk her for mer info.
- Det er foretatt en liten justering av parkeringsreglenes punkt 4 som nå lyder «Innkjøring til hoveddør er kun tillat til på- og avstigning for handicappede og til flytting av store kolli. Parkering er ikke tillatt». Se parkeringsreglene her.
- Det vil i anledning ny eierseksjonslov bli innkalt til et ekstraordinært årsmøte i løpet av høsten. Reviderte vedtekter for sameiet må på plass innen årsskiftet.
Mai 2018
- Bruk av gassgrill på verandaen/terrasse er helt i orden så lenge alt skjer i kontrollerte former. Ved eventuell innglassing av veranda må man sørge for god gjennomlufting. Gassflasker/beholdere kan ikke oppbevares i garasje eller kjeller, eller i boder samme sted. Bruk av kullgrill er ikke tillat.
- Har du mistet eller glemt igjen nøkkelen til leiligheten et sted? Sameiet har inngått avtale med Hønefoss Vaktselskap slik at beboere kan kontakte vaktselskapet og be om nøkkelassistanse 24 timer i døgnet. Vekter vil da rykke ut og etter legitimering låse inn vedkommende i boligen. Utrykningsgebyr som belastes beboer direkte er p.t. kr 487,50. Rapport sendes styret i sameiet etter utrykning.
- Det har ikke kommet inn noen innsigelser eller andre bemerkninger til utsendte nabovarsler knyttet til planene om innglassing av verandaer. Det betyr at byggesøknaden i kommunen bør kunne ferdigbehandles om ikke altfor lenge.
- Tydeligere skilting og oppmerking av parkeringsplasser for HC og gjester vil komme på plass innen kort tid.
- Ingen har foreløpig meldt interesse for grønnsakhage. Vi forlenger fristen til 20. mai. Det ville ha vært hyggelig om en eller flere med «grønne fingre» kunne tenke seg å få det til. Om ikke vil området bli sådd igjen.
- Basert på gjennomført befaring av vanngjennomtrenging fra tak i forbindelse med snøsmelting i vår, har utbygger påtatt seg å utbedre dagens løsning.
- Ringerike Utemiljø er fra 1.7. i år valgt som ny leverandør av vinter og sommervedlikehold av fellesarealer.
- Etter en lang og kald vinter, hvor vi kanskje ikke har sett så mye til hverandre, ville det være hyggelig om vi kunne møtes, på en godværsdag medio juni, ute på fellesarealet til litt grilling, kaffe og trivelig samvær. Mer info kommer.
April 2018
- 2 stk. rasteplassbord med rygg vil bli plassert ut på fellesarealet i løpet av mai.
- Spørreundersøkelsen om eventuell anskaffelse av el-bil ga 28 svar, 14 fra hver blokk. Av disse svarte 11 ja, 7 nei og 10 kanskje. Blant ja og kanskje svarene ønsker 4 personer å anskaffe el-bil inneværende år, 3 neste år, 7 om 3-4 år og 7 personer senere.
- Protokoll fra årsmøte i St. Hanshagen Boligsameie 05.04.2018.
- Spørreundersøkelse om lading av el-bil
Februar 2018
- HRA har byttet transportør, og tømming av nedgravde avfallsdunker blir framover på onsdager og torsdager i partallsuker, dvs. uke 2-4-6 osv.Matavfall og restavfall tømmes hver 14. dag, papir og plastemballasje tømmes hver 4. uke.
Januar 2018
- Dato for årsmøte i sameiet er fastsatt til torsdag 5. april kl. 18:00.
- Buffertank for varmtvann i blokk nr. 10 er nå på plass. Forhåpentligvis skal da problemet med ustabilt varmvann i dusjene være løst.
- Sameiere som har ønsket å få vridd målerne for avlesning av vannforbruk har nå fått dette utført så langt det har vært mulig.
- Vedrørende avregning av fellesutgifter, der enkelte har mottatt kreditnotaer, vil tilgodehavende bli trukket fra giroen på felleskostnader fra og med februar. Felleskostnader for januar må betales på normal måte, da det ikke er mulig å endre kravene som er sendt ut på avtalegiro / e-faktura.
- Til info 11. januar: Tronrud Eiendom venter fortsatt på avregningen fra Vardar slik at regnskapet for 2017 kan avsluttes. Avregningen er purret og Vardar håper å ha det klart neste uke. Avregningen til Sameiere for 2017 blir sendt ut så snart data er mottatt og forbruk av varme er avstemt.
- Til info 3. januar: Avregning av vann, varme og fellesutgifter for 2017 ventes en av de nærmeste dagene.
Desember 2017
- Sameiet har hatt en overtagelse av fellesarealer. En foreløpig overtagelseprotokoll med opplisting av reklamasjoner og mangler foreligger.
- Fristen for tilbakemelding om sugemerker på glassrekkverk på balkong forlenges til 10. januar 2018.
- Meld fra til Sameiet om du synes lyden fra porttelefonen er for lav. Frist 10. januar 2018.
- Varmtvann i dusj i blokk nr. 10 oppleves som ustabilt. Varme & Sanitær vil utbedre dette i løpet av januar 2018.
- Avlesning av energi- og vannmålere er gjennomført. Varme & Sanitær kan vri målerne for de som ønsker så langt det går for å gjøre avlesningen lettere. Meld i så fall fra til Sameiet. Frist 10. januar 2018.
November 2017
- Det er varslet Brannøvelse i nr 8 torsdag 16. november kl 1800.
Vent i leiligheten til alarmen går. Gå deretter rask ut. Oppmøte ved lekeplassen.
Er du ute så sett gjerne en post-it lapp på døra med "Ikke hjemme".
Oktober 2017
- Bestilling av ekstranøkler til leilighetene gjøres nå via styreleder.
- Det oppfordres om i størst mulig grad å bruke tildelte parkeringsplasser.
- Innkjøring til inngangsdørene er kun tillatt for lossing og lessing av tyngre gjenstander.
- Plassering av større gjenstander i trappeoppganger og fellesområder bør unngås.
September 2017
Nedenfor noen av sakene styret i Sameiet jobber med for tiden:
- Basert på flere innhentede tilbud ble Ringbo valgt som ny forretningsfører.
- Gjennomgang av diverse avtaler for vaktmestertjenester, renhold osv.
- Styret har i en høringsuttalelse til områderegulering nr 431 for Hønefoss vært opptatt av ny trase for ny gjennomkjøringsvei. Bjørketrærne utenfor nr 8 ble også nevnt.
- Lokk e.l. over sandkassen på lekeplassen.
- Strøing og oppsett av brøytestikker.
- Innredning av hobbyboden.
- Regnskap inneværende år. Budsjett 2018.
- El-bil ladning? Muligheter, kostnader, økonomi og alternative løsninger vurderes.
- Innglassing av terrasse? Muligheter, kostnader, økonomi og alternative løsninger vurderes.
- Skifte av filter og årlig vedlikehold fra MT-klima på klimaanlegg i hver leilighet
- Oppmerking av plasser for handikapparkering.
- Skilt til gjesteparkering.
- Sykkelparkering.
- Løsning for håndtering av overskuddsvann fra de øvre terrassen ved store nedbørsmengder.
- Flere mindre utbedringer på fellesarealer.
- Henvendelser fra beboere.